Kørselsforbud2024-01-25T11:09:10+01:00

Kørselsforbud

Ved overtrædelse af Færdselsloven risikerer du at få frakendt førerretten – altså et kørselsforbud. Et kørselsforbud betyder, at du mister dit kørekort, som du skal aflevere til politiet.
Et kørselsforbud betyder, at du mister dit kørekort og din førerret. Du skal derfor aflevere dit kørekort til politiet.
Der er flere typer af overtrædelser, der kan medføre, at du får frataget dit kørekort. Det er politiet, som udsteder bøder og fratager en fører køreretten, mens det er Færdselsloven, som håndterer generhvervelse af kørekort.
Inden du kan få dit kørekort igen, skal du gennemføre særlig køreundervisning og bestå en kontrollerende køreprøve (en teoriprøve og en praktisk prøve).

Hvis du har fået et kørselsforbud på grund af spirituskørsel, narkokørsel, kørsel under påvirkning af lægemidler, som ikke er indtaget i overensstemmelse med en recept, kørsel under påvirkning af sygdom, mangel på søvn mv., skal du gennemføre et alkohol, narko og trafik kursus (ANT-kursus).

ANT-kurset skal gennemføres inden indlevering af ansøgning om kontrollerende køreprøve. Kursusbeviset skal vedlægges ansøgningen.

Kurset udbydes af regionerne, og du kan tilmelde dig eller læse mere om det på regionernes hjemmeside her: antk.dk

I visse tilfælde skal både ANT-kursus og særlig køreundervisning gennemføres. Den særlige køreundervisning kan ikke påbegyndes, før der foreligger en endelig afgørelse om

Særlig køreundervisning strækker sig over mindst 8 undervisningsdage, og består af:

• mindst 8 lektioner i teori af mindst 45 minutters varighed og

• mindst 8 lektioner i praktisk køreundervisning (øvelseskørsel) af mindst 45 minutters varighed.

Introvideo

PRIS

Kørselsforbud 6.500,-

Kørselsforbud indeholder

• 8 lektioner i teori af 45 minutters varighed
  • 8 lektioner i praktisk køreundervisning af mindst 45 minutters varighed

*gælder i maks. 6 måneder

DIVERSE GEBYR

Prøvegebyr til færdselsstyrelsen: 1170,-
Leje af bil under praktiske prøve og en kørelektion før prøven: Fra 1500,-

Kørselsforbud FAQ

Hvad er et kørselsforbud?2022-12-13T16:01:19+01:00

Du kan højst have én kørekortovertrædelse inden for de første 3 år efter, at du har fået dit kørekort for første gang, mens du kan “tillade” dig 2 overtrædelser uden straf, hvis du har kørt bil i mere end 3 år.

Det betyder, at hvis du har haft dit kørekort i 3 år eller mindre og får 2 eller flere kørekortovertrædelser inden for denne periode, vil du få forbud mod at køre bil

Et kørselsforbud betyder, at du bliver behandlet, som om du aldrig havde bestået køreprøven. Når du har bestået en køreprøve og køreforbuddet er ophævet, kan du igen køre i alle dine kategorier.

Hvad koster et kørekursus efter kørselsforbud?